Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Professor sætter designprocesser på skoleskemaet

I forskningsprojektet FabLab@School udfordrer professor Ole Sejer Iversen folkeskoler til at anvende en anderledes undervisningsform. Eleverne lærer gennem IT og designprocesser, at viden er noget, man selv skaber.

08.06.2015 | Cecilie Asaa

Foto af professor Ole Sejer Iversen ved hans oplæg under FabLab@School konferencen i Vejle 2015.

Professor Ole Sejer Iversen taler med begejstring om FabLab@School til de fremmødte folkeskolelærere på konference i Vejle.

Foto af bord med stof, perler, sytråd og IT-sysættet LilyPad. Lærere tester materialet.

Folkeskolelærere syr dioder ind i sytøj med IT-sysættet LilyPad.

Pailletter, filt, sytråd og perler breder sig sammen med små elektroniske dioder, ledninger og batterier på et bord til en FabLab@School konference i Vejle. En gruppe folkeskolelærere fra østjyske skoler nørkler med hver deres sytøj og elektorniske dimser fra IT-sysættet LilyPad. Opgaven er at sy IT ind i de bløde tekstiler.

Rundt om på konferencen myldrer det med folkeskolelærere, der på forskellige workshops afprøver tekniske redskaber, de kan bruge i undervisningen hjemme på skolerne. Robotter, 3D printere og kodnings-programmer summer lystigt i alle kroge af lokalet.

Håndarbejdet udfordrer lærerne til at tænke kreativt og skabe innovative løsninger ved hjælp af IT, på samme måde som eleverne bliver udfordret hjemme på skolerne.

Designkultur halter

Elever i folkeskolen i dag spiller alverdens spil på tablet, deler billeder på Facebook og ser film på computeren. De er storforbrugere af IT. Men når det kommer til aktivt at bruge teknikken til at producere og fabrikere på egen hånd, halter det.

Folkeskoleeleverne mangler procesforståelse, og det er netop det, FabLab@School går ud på. At få børn til at tænke i skabende processer og forstå, at de selv kan designe den verden, de lever i. Ole Sejer Iversen, der er professor ved Informationsvidenskab på Aarhus Universitet og initiativtager til forskningsprojektet fortæller med iver om perspektiverne i projektet:

”Det handler om at træne børn i at lave kvalificerede løsninger på fremtidens udfordringer. Når vi får dem igang med at tænke i designprocesser, forbereder vi dem til et arbejdsmarked, hvor der bliver stillet krav til, at de er kreativt tænkende og skabende,” siger han.

Ny måde at tænke undervisning på

Det er en lang proces, Ole Sejer Iversen har sat gang i. For det er en anderledes måde at tænke undervisning på. Eleverne skal selv på banen i undersøgende processer, hvor lærerne ikke underviser ved tavlen, eller har svar på rede hånd. Det er en ændring, der ikke opstår ved et trylleslag.

Men Ole Sejer Iversen kan efter bare et år med projektet se, at både lærere og elever tager FabLab til sig med gode resultater til følge.

”Jeg oplever, at lærerne tager godt imod FabLab. Nogle af dem når til et ’point of no return’. Et sted, hvor det går op for dem, at denne designproces-orienterede undervisning betyder, at eleverne lærer på en helt ny måde. Det begejstrer lærerne,” siger han og fortsætter:

”Men det bedste er at kigge ind i øjnene på de elever, der har lært, at verden kan designes, og se et lys gå op for dem. Det rører mit forskerhjerte.”

Samfundet som laboratorium

Ole Sejer Iversen kommer fra en tradition på Informationsvidenskab på Aarhus Universitet, hvor dialog med det omgivende samfund er et naturligt element i forskningen. I FabLab er den dialog bærende, for projektet er et levende laboratorium, hvor eksperimenterne forgår direkte i klasselokalerne, og hvor Ole Sejer Iversen taler med lærere, kommuner og virksomheder om deres erfaringer med projektet.

”Det er fedt at have en forskningsdialog kørende direkte ude i samfundet. Jeg lærer i selve processen og af det omgivende samfund i stedet for i et laboratorie, der er afskåret fra virkeligheden. Det giver hurtigere og bedre forskningsresultater,” fortæller Ole Sejer Iversen.

Leger med teknik

På workshoppen med tekstil og teknik er de første ting ved at tage form. En lille cykel i filt får syet dioder på som lygter med strømførende sytråd, mens et kærestebrev bruger dioder til svarfunktionen.

Malene Stavnsbo, der styrer workshoppen sammen med en kollega, fortæller, at hun har gode erfaringer med at bruge IT i undervisningen. Hun er billedkunstlærer og underviser i håndværk og design samtidig med, at hun for Aarhus Kommunes Center for Læring blandt andet arbejder med at introducere kufferter med tekniske FabLab-remedier ude på skolerne.

”Det er en kreativ proces at få dioderne til at blive en del af håndarbejdet. Eleverne synes det er sjovt at arbejde med, og det giver dem forståelse for teknik og designprocesser på en legende måde,” siger hun.

Og lærerne på workshoppen ser frem til at tage de nye ideer fra workshoppen med hjem i klasselokalerne, hvor de kan klæde eleverne på til at designe løsninger til fremtidens udfordringer.


Om FabLab@School

  • FabLab@School er et amerikansk koncept, der bringer IT og designprocesser ind i skoleundervisningen.
  • FabLab-netværket har afstikkere verden rundt og vokser hele tiden.
  • Professor Ole Sejer Iversen koblede det danske forskningsprojekt på i 2013.
  • Projektet er blandt andet støttet af Industriens Fond og A.P. Møllers fond, og pengene rækker ind til videre til 2017.
  • I øjeblikket deltager folkeskoler i Aarhus, Vejle og Silkeborg kommuner i projektet, og flere kommer til, i takt med at projektet udvikler sig.
  • Der er interesse mange steder fra for projektet. Ole Sejer Iversen er blandt andet i kontakt med sygeplejeruddannelserne, gymnasier og erhvervsuddannelser, der er interesserede i at lære de studerende, at viden er noget man skaber.
  • Forskerne sigter mod, at forskningsprojektet fremadrettet også skal bredes ud på europæisk plan i et samarbejde med europæiske FabLab-forskningskolleger.

Læs mere

Kontakt

Professor
Ole Sejer Iversen
oiversen@cavi.au.dk
8716 1996 / 5054 6778

Arts