Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Akademiker langer reklamer over disken

Som Account Director i det prisvindende reklamebureau Uncle Grey er det litterat og medievidenskaber Birgitte Kjærs opgave at få danskerne til at hive tegnepungen op ad lommen med et smil på læben.

24.04.2015 | Cecilie Asaa

Som Account Director i reklamefirmaet Uncle Grey blåstempler Birgitte Kjær underholdende reklamer til danskerne.

”Det lyder sødt, når du fniser,” siger Faktas flaskeautomat til en kvinde i en TV-reklame. Kvinden giver et nervøst fnis fra sig, imens hun stopper en flaske ind i automaten. Automaten vil gerne være flink, men skræmmer i stedet kunderne væk. Reklamen eksponerer detailkæden Fakta sig som ’Danmarks måske absolut flinkeste discountbutik’.

Det prisbelønnede reklamebureau Uncle Grey står bag reklamen, og det er underholdende kampagner som denne, Birgitte Kjær er med til at blåstemple.

Strategisk mindset

Birgitte Kjær sidder i en ledende stilling som Account Director ved Uncle Grey. Her er hendes altoverskyggende hovedopgave at sikre, at Uncle Grey leverer reklamekampagner, der sætter sig fast i danskernes bevidsthed. Hun fungerer som strategisk rådgiver for kunderne, er procesleder på kampagner og holder hånd i hanke med budgetterne og de kreative medarbejdere.

I sit arbejde bruger hun særligt et strategisk mindset og et skarpt blik for tekster og medier. Kompetencer, der ikke er kommet af sig selv, har Birgitte Kjær opdaget.

”Jeg bruger hele tiden mine kompetencer fra studierne i Litteratur- og Medievidenskab til at sikre kvalitet i de opgaver, jeg løser for kunderne hos Uncle Grey. Eksempelvis når jeg skal forholde mig til et brief fra kunderne og arbejde strategisk med at få reklamekampagner i mål,” siger Birgitte Kjær.

Headhuntet til jobbet

Rolf Christensen, der er CEO i Grey Denmark, spottede Birgitte Kjærs talent, da hun var ansat ved det konkurrerende reklamebureau Heyday. Han havde brug for en Account Director, der kunne holde styr på en digital reklameopgave for en stor kunde, og han var ikke bleg for at trække dygtige kandidater ind i Uncle Grey andre steder fra.

”Jeg hentede Birgitte ind, fordi hun havde erfaring med digitale opgaver fra Heyday, men det var også hendes kvalifikationer fra Medievidenskab, en kvalitativ og undersøgende tilgang til medier, som gjorde udslaget, da jeg ansatte hende,” siger Rolf Christensen og fortsætter:

”Hos Uncle Grey kigger vi efter folk, der har en holdning til tingene. Vores medarbejdere skal kunne udfordre kunderne og stå på mål for de kampagner, de udtænker. Det kan Birgitte,” siger Rolf Christensen.

Springbræt til Uncle Grey

Når Birgitte ser tilbage på sit karriereforløb, kan hun se, at kombinationen af Litteratur- og Medievidenskab har været godt givet ud.

”Litteratur- og medievidenskab har gjort mig til en stærk analytiker. Jeg har aldrig haft en trang til at nørde i dybden med Goethe for evigt. Men den intense nørdethed på de to fag gør, at jeg i dag lynhurtigt kan gennemskue tekster og medier, og at jeg ikke går på kompromis med kvaliteten i de reklamer, jeg har ansvaret for hos Uncle Grey,” siger Birgitte Kjær.

Et speciale om unges brug af medier åbnede døren til hendes første job som webredaktør ved Bestseller. Her, midt mellem stativer med moderigtigt tøj til de unge, blev chefen vild med Birgitte Kjærs strategiske og analytiske evner.

”Min chef sagde til mig, at jeg var den medarbejder, der havde størst overblik og indsigt i projekterne. Jeg fik at vide, at jeg var god til at gennemskue det større billede og ikke bare de små detaljer,” husker Birgitte Kjær.

Jobbet som webredaktør kom derfor hurtigt til også at omfatte opgaver som tekstforfatter og personlig assistent for chefen. Birgitte Kjær fik smag for opgaverne og søgte nye udfordringer ved et par reklamebureauer. Det blev springbrættet til jobbet ved Uncle Grey, hvor det i dag er hende, der svinger den strategiske pisk over de kreative.


Om Uncle Grey

  • Uncle Grey er en del af den amerikanske reklamegigant Grey.
  • Bureauet har omkring 30 ansatte fordelt på afdelinger i København og Aarhus.
  • Uncle Grey var det mest prisvindende bureau i 2013.
  • Hos Uncle Grey går man ikke på kompromis med kvaliteten. Bureauet bryster sig af at have Danmarks mest kreative folk ansat og gør sig umage med at lave gennemtænkte reklamekampagner.
  • Kundelisten tæller blandt andet Fakta, Opel, Verdensnaturfonden, Bolia, Weber, Jem&Fix, KIA og Emirates Airlines.

Læs mere

Arts