Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Om ambassaden

Den humanistiske ambassade er et initiativ, der skal styrke dialogen mellem Institut for Kommunikation og Kultur og det offentlige og private erhvervsliv.

På instituttet foregår der allerede en mængde aktiviteter, hvor denne dialog er en del af hverdagen. Forskere samarbejder med virksomheder i udviklingen af ny viden, de studerende løser opgaver i virksomheder, og de bruger en del af deres studietid på praktikforløb.

Den humanistiske ambassade skal fremme og synliggøre disse aktiviteter, den skal udvikle nye samarbejdsformer, og den skal være rammen om interessante møder mellem instituttets forskere og studerende og den omgivende verden, som humaniora er og altid har været en del af.
 
Men ambassaden er også oprettet i erkendelsen af, at der er ting, vi kan gøre bedre. Tilrettelægger vi praktikforløb på den mest hensigtsmæssige måde? Laver vi de rigtige masteruddannelser? Findes der muligheder for interessante og givende forskningssamarbejder, som vi blot ikke har fået øje på? Og på et mere generelt niveau rejser der sig spørgsmål om, hvilken rolle humanistisk forskning og uddannelse har og kan have og om, hvad det overhovedet vil sige at styrke humanioras kvalitet og relevans.
 
Den humanistiske ambassade vil gerne være rammen om diskussioner og aktiviteter, der adresserer disse spørgsmål. Målet er beskedent, men vigtigt: humaniora og erhvervsliv skal lære hinanden bedre at kende.

Ambassaden samarbejder med

Humanister i Erhvervslivet

Humanister i Erhvervslivet er en studenterdrevet forening. Foreningen tror på, at humanister er det bedste, der kan ske for erhvervslivet – hvis først erhvervslivet får øje på os! Visionen er derfor at få de humanistiske fagligheder til at stå stærkere i erhvervslivet ved at styrke den studerendes faglige selvtillid og dermed skabe en unik faglig profil.

Smag på erhvervslivet

Foreningen arrangerer projektet 'Smag på Erhvervslivet', der er et samarbejdsprojekt mellem studerende fra Arts og erhvervslivet. I en periode på to måneder arbejder studerende sammen i tværfaglige teams på en problemstilling fra det rigtige liv – og får en smagsprøve på erhvervslivet!

Humanister i erhvervslivet

Professor Ole Sejer Iversen taler med begejstring om FabLab@School til de fremmødte folkeskolelærere på konference i Vejle.
Folkeskolelærere syr dioder ind i sytøj med IT-sysættet LilyPad.

08.06.2015 | Arts

Professor sætter designprocesser på skoleskemaet

I forskningsprojektet FabLab@School udfordrer professor Ole Sejer Iversen folkeskoler til at anvende en anderledes undervisningsform. Eleverne lærer gennem IT og designprocesser, at viden er noget, man selv skaber.

Jacob Bjørn har succes med at drive galleri med en international profil i den tidligere Ceres-bygning i Aarhus.

26.05.2015 | Arts

Gallerist: Jeg fik et sprog til at formidle kunst

Kunstnørderi på universitetet har været medvirkende til Jacob Bjørns succes med at starte eget galleri. Han mener dog, at de humanistiske uddannelser kan blive endnu bedre til at klæde de studerende på til arbejdsmarkedet.

Kasper Borup, Emilie Christensen og Nikolaj Schmidt er nogle af de studerende, der har designet en løsning på en samfundsproblematik.

18.05.2015 | Arts

Studerende designer til fremtiden

På uddannelsen Digital Design bliver de studerende hvert år udfordret til at udvikle et design, der løser et samfundsproblem.

Som Account Director i reklamefirmaet Uncle Grey blåstempler Birgitte Kjær underholdende reklamer til danskerne.

24.04.2015 | Arts

Akademiker langer reklamer over disken

Som Account Director i det prisvindende reklamebureau Uncle Grey er det litterat og medievidenskaber Birgitte Kjærs opgave at få danskerne til at hive tegnepungen op ad lommen med et smil på læben.

20.04.2015 | Arts

Sprog og kultur er nøglen til et svært brasiliansk marked

Tal fra Danmarks Statistik viser, at Danmark siden finanskrisen brød ud i 2008 har mere end fordoblet sin eksport til Brasilien. Men det kan blive bedre, og derfor forbereder brasilianske studier ved Aarhus Universitet kandidater til målrettet at begå sig på det svære marked.

Arrangementer

07.04.2015 | Kursus, Workshop

Kursus: Indsigt i erhvervslivet for humanister

Vil du springe det kulturchok over, det kan være at lande et job på det private arbejdsmarked? Så giver vi dig i denne kursusrække indsigt i, hvordan det private fungerer.

07.04.2015 | Seminar, Workshop

Seminar: Skal du være en af de nye sociale agenter? (Lukket for tilmelding)

Er du kandidatstuderende på Institut for Kommunikation og Kultur, og har du lyst til at agere social agent i en case fra erhvervslivet?

Viser resultater 4 til 5 ud af 5

Forrige 1 2

Andre historier fra erhvervslivet